2010-ben a Fesztiválok Évét hirdette meg a Magyar Turizmus Zrt. és most először került közösségi felületre – nemcsak a kampányév -, hanem a komplett tevékenység.

Végvári Attilát kérdeztük az MT ZRT.  E-marketing irodavezetőjét. Kiváncsiak voltunk, mennyire lájkoljuk az állami székekből irányitott közösségi marketing tevékenységet. Szállásajánlatok, események, Twitter…minden a Facebookon, tiszta Amerika kérem.

1. Mutasd be kérlek az egyik közösségi eszközön megvalósult kampányotokat az elejétől a végéig.

A Fesztiválok Éve 2010 közösségének épülését legfeljebb az elejétől, de semmiképp sem a végéig tudom bemutatni. Az idei tematikus év a fesztiválok apropóján csábít magyarországi utazásra. A kampányrajt január 20-án volt, amikor az E-marketing Iroda munkatársai a témaév népszerűsítése érdekében feliratkoztak a Facebook csoportra, amelyre az MT Zrt. www.itthon.hu honlapján elhelyezett ajánló-box segítségével hívtuk fel a figyelmet. A csoport tagjai között mára már egyre kevesebb az ismerős arc, jelenleg 1500 tag regisztrált.

A közösség létrehozásának az volt a célja, hogy a Fesztiválok Éve kínálatát egy kicsit lazább stílusban közvetítsük a Facebook-ot használó célközönségnek. Ennek érdekében számos programot helyeztünk el az eseménynaptárban, kivezettük a szállásajánlatokat, és olyan mobil gadget-et is készítettünk, mely egyszerűen a zsebedből elővéve ad programötleteket országszerte. Az oldalon vannak továbbá játékok, lehet küldeni fesztiválkelléket az ismerősöknek, lehet nevezni fotóversenyre és készül egy önálló alkalmazás is.

2. Hogyan méritek a sikerességét? Mivel indokolnád, hogy ez egy hatékony vagy kevésbé hatékony eszköz?

Megítélésünk szerint akkor hatékony a Fesztiválok Éve Facebook alkalmazás, ha minél több tagja van a közösségnek, ami a jelenlegi 1500 felhasználónál már sikeresnek mondható. A Facebook által alapvető adatokat tudhatunk meg a felhasználókról, de az interakciók, a fel és leiratkozók száma, illetve a demográfiai adatokból nyerhető információk mind nagyon hasznosak számunkra. Ezekből az információkból tudunk következtetni arra, hogy elértük-e az általunk kiválasztott célközönséget, illetve megfelelő-e az adott célcsoportnak szánt tartalom, továbbá vannak olyan harmadik fél által fejlesztett statisztikai eszközök, melyekkel a kiépített hálózat nagyságát és minőségét is megvizsgálhatjuk. Mindenesetre az ezres nagyságrendű és folyamatosan bővülő közösséggel már igen jelentős eléréssel számolhatunk.

3. Ki végzi ezt a munkát? Új embert vettetek fel, vagy aki a legrátermettebb az végzi?

A közösségi felület menedzselését egy belsős munkatárs végzi, de az ötletelés, illetve a kommunikációs stratégia kialakítása természetesen csapatmunka. Az önálló alkalmazás kidolgozását pedig szakemberekre bíztuk. Számos továbbfejleszthető eszköz áll rendelkezésünkre, amelyek közül nehéz jól választani, olykor több eszközt is ki kell próbálni ahhoz, hogy a legmegfelelőbbet tudjuk választani. A kommunikációba foglalt anyagokat a vállalat különböző részlegeitől kapjuk, az E-marketing Iroda pedig az online felhasználók igényeinek megfelelően alakítja az üzeneteket.

4. Melyik közösségi felületre helyezitek a legnagyobb hangsúlyt Facebook, IWIW, Twitter illetve releváns blogok tekintetében?

A Fesztiválok Éve jelenleg Facebook és Twitter accountokon fut közösségekben, az iwiw mára jóval dinamikusabb, és fejleszthetőbb, mint korábban volt, azonban hittünk a trendnek, hogy a Facebook utoléri. Jelenleg Facebook és Twitter alkalmazása létezik a Magyar Turizmus Zrt.-nek,

A blogok esetében elmondható, hogy nagyon nehéz direkt módon mérni a hatékonyságukat, ráadásul a blogbejegyzés terjedelmű írásokhoz már plusz munkaerőre lenne szükségünk, amely azonban nem térülne meg ár-érték arányát tekintve.

5. Miért érdemes csatlakozni vagy követni az MT ZRT. közösségi felületeit? Milyen többlet értéket, információt nyújt egy weboldalhoz képest?

Alapvetően nem biztos, hogy többet kívánunk nyújtani egy weboldalhoz képest, inkább csak abban a környezetben, amelyet a felhasználók sajátjukként ismernek. A közösségi marketing egy picit inkább arról is szól, amit a régi mondás tart: Ha a hegy nem megy Mohamedhez, Mohamed megy a hegyhez…

Egyre jellemzőbb manapság az a trend, hogy a szabadidőnk eltöltését olyan felületeken tervezzük meg, ahol barátaink is jelen vannak, így azonnal körvonalazódik az, hogy kivel, miként telik majd az esti program, vagy egy utazás. Természetesen szeretnénk mindezt olyan kreatív, hasznos eszközökkel segíteni, amelyek egyben a témaév és a márka ismertségét is növelik, de eközben azt az érzést kelteni, hogy egy jó ismerős hihető, megszívlelendő ajánlásait olvassuk, vagyis egy baráttal kommunikálunk.

6. Arányaiban mekkora büdzsét fordítotok közösségi marketingre? (egyedi alkalmazások, fizetett hirdetések)

Fizetett hirdetésekkel egyelőre nem dolgoztunk, bár lehetséges, hogy havi néhány tízezer forintot fordítunk majd erre a későbbiekben. Az alkalmazásfejlesztés nagyjából versenyben van a mai Iphone-os fejlesztések árával. Mind emellé inkább az időt és emberi erőforrást érdemes számolni, abból rengeteget fordítunk a közösségi marketingre! J

7. Megvalósul-e a kétirányú kommunikáció?

Az eddigi tapasztalatok nagyon kedvezőek, a felhasználók kedvelik a közösséget, gyakran lépnek kapcsolatba velünk és egymással is. Izgalmas dolog látni, amikor gyakorlatilag ismeretlen emberek egy adott témára reagálva hosszú mesélésbe kezdenek, vagy épp az első helyért vetélkednek egy-egy játékunkon. Egyre több fesztivál eseményajánló érkezik az oldalra, a feltett kérdésekre pedig igyekszünk mielőbb és minél pontosabban válaszolni.