Túl vagyunk az F8-on, aki kíváncsi volt, élőben követhette az eseményeket LiveStream segítségével. külföldi blogokon rengeteget írnak az eseményen elhangzott, illetve bejelentett újdonságokról.

A prezentáció az alábbi linken tekinthető meg: http://apps.facebook.com/feightlive/

Tegnap elhangzottak azok az irányelvek, melyek mentén a szemantikus web megvalósulhat. Legalábbis a Facebookon és a Facebookhoz kapcsolódó tengernyi egyéb szájton.

Mark Zuckerberg egy példával illusztrálja, hogy mit is jelent a közösségi háló felhasználói preferenciákkal való feltöltése és kiértékelhetősége: a Pandorán hallgatjuk a zenéket, és jelöljük, ha valamelyik zeneszám tetszik nekünk. Azonban a Pandora mostantól arra is képes lesz, hogy megmutassa, ismerőseink mely számokat jelölték kedvencnek a szolgáltatásban. És ezen felhasználói preferenciák mentén újabb zeneszámokat ajánlgat a szolgáltatás. Vagyis immár nem csak a saját aktivitásaim és preferenciáim válnak kiértékelhetővé: az ajánlórendszerek a közeljövőben az ismerőseim preferenciáit (ők mit szeretnek, minek a rajongói, stb) is figyelembe fogják venni.

A felhasználói preferenciák pedig egy ugyanolyan hálót képeznek mint az ismeretségi hálók. Sőt, e két háló szorosan össze is fonódik. Ha az ezekben a hálózatokban lévő kapcsolódási pontok (egyik oldalon: X ismerőse Y-nak, másik oldalon: X zenei ízlése hasonlít X ismerősééhez) sztenderdek mentén értelmezhetővé és kiértékelhetővé válnak a Facebookon túli szolgáltatásokban is, akkor az eredmény a szemantikus web felé tett eddigi leglátványosabb lépés lehet.

A Facebook most meghirdetett új irányában tehát nincs semmi újszerű. Az elmúlt években pont erről beszéltünk – többek közt ezen a blogon is. A Facebook nem csinál mást, mint szisztematikusan uralma alá vonja a web minden közösségi vonatkozású aktivitását. És mint a statisztikákból tudjuk, ez jelentős részét adja az össze webes aktivitásnak, elfoglaltságnak is.

Kérdés persze, hogy miért nem lépte meg ezt valamelyik más közösségépítő szolgáltatás korábban. Megléphette volna. Nem tette. Ez a hajó elment. A Facebook akkora hólabdává fog dagadni, hogy szinte lehetetlen lesz versenyezni vele. Még a Google-nek is hatalmas kihívást fog jelenteni a következő egy-két évben a mindent átfonó Facebook.

Ha a Facebook sikeres lesz mostani törekvéseiben, hamarosan nem lesz olyan közösségi szolgáltatás a weben, ami ne integrálná nagyon mélyen a facebookos megoldásokat: nem csak a szájtra való belépés fog Facebookon keresztül történni, nem csak a tartalommegosztásaink csatornázódnak be a Facebookra, nem csak a képeinket, eseményeinket fogjuk a Facebookon tárolni: a CNN.com-on látni fogjuk, hogy mely ismerősünk milyen híreket olvasott, mi tetszett nekik. Sőt, ezen ismerősi preferenciák alapján arra is lehetőség lesz, hogy a CNN a mi ismeretségi hálónkban érdeklődésre számot tartó tartalmakat mutassa meg számunkra.

Kicsit emelkedettebben fogalmazva: a Facebook megkísérli kitalálni, hogy mi tetszik, mi érdekel minket a weben. És miként a Twitter az @Anywhere-rel, úgy a Facebook a saját hírfolyamával is jelen lesz a CNN-en. Megtörténhet, hogy a CNN is úgy fog kinézni, ahogy manapság a Huffington Post: a twitteres és facebookos oldalelemek szinte uralják a szájtot. A Huffington Post hírei, cikkek, postjai csak az alapanyagok, amik átfolyva az ismeretségi hálókon és ajánlórendszereken egy személyre szabott, élő tartalommá változnak minden egyes netező (facebooker) számára.

A Facebook egyelőre like/dislike szintre butítja le a felhasználók preferenciáit. De ha ez az értékelési logika elterjed és jól fog működni (vagyis a Facebook fogja adni a de facto lájkolási megoldást a weben), jöhetnek majd az ennél eggyel szofisztikáltabb értékelések, preferenciahálók is. (Pl: “X dolog tetszik, és meg is venném” vs “Y a legfontosabb dolog a számomra ezen a héten” stb)

Az egészre rásimuló targetált hirdetési rendszerről nem is beszélve.

Forrás: Webisztán